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TU Berlin

Inhalt des Dokuments

Computer Graphics 1

0433 L 370
Instructors:
Prof. Dr. Marc Alexa, Prof. Dr. Bernd Bickel, Christian Lessig
Contact

Course structure:
Integrierte Veranstaltung (IV) - 4 SWS
Room:
HL 001
Date:
Thursdays 14:00 - 18:00 every week
Start : 20.10.2011 End : 17.02.2012
Description:
Introduction to Computer Graphics, especially rendering pipeline on modern graphics cards. Examples and exercises use OpenGL as graphics interface. Furthermore global illumination computation.
Requirements:
- programming knowledge
- algorithms and data structures
- linear algebra and analysis
Details:
- I/O devices
- rasterization
- visibility
- color
- local illumination computation
- global illumination computation
- textures
Registration:
Please register for the course until October 20th by sending an eMail mentioning the course title, your name and student id to .
Forum
www.isis.tu-berlin.de/mod/forum/index.php
(ISIS Login required, Forum access key: cg1_ws11)

Syllabus

Syllabus
Datum
Thema
Behandelter Stoff
Übung
20.10.2011
Einführung in die Computergrafik,
Graphics Pipeline, 3D Dateneingabe
Überblick über die Computergrafik (Themen, Herausforderungen)

(3D) Dateneingabe
27.10.2011
Repräsentation & Transformationen
Repräsentation von 3D Daten, Transformationen, Szenengraphen
 

3.11.2011
Rotation & Orientierung
Koordinaten, Rotation und Orientierung
10.11.2011
Perspektivische Transformation & Projektion
Perspektivische Transformation & Projektion
 
 
17.11.2011
Clipping & Backface Culling,
Rasterisierung
Clipping, Culling, Sichtbarkeit,

Rasterisierung

Tutorial: Lösungen zur 1. Übung + Fragen, Besprechung 2. Übung
24.11.2011
Licht, Farbe und Beleuchtung
Licht, Farbe und Beleuchtung
 
 
1.12.2011
Texturierung
Texturierung
Lösungen zur 2. Übung, Besprechung 3. Übung
8.12.2011
Texturierung
15.12.2011
Anti-Aliasing
Anti-Aliasing
 
5.1.2012
Raytracing I
Raytracing
Tutorial: Lösungen zur dritten Übung + Fragen, Besprechung 4. Übung
Materialien, EM-Spektrum
12.1.2012
Raytracing II

Raytracing - History
 
19.1.2012
Prof. Lemke
Tutorial: Ray-tracing Q&A (für letzte Übung)
26.1.2012
Radiometry, Global Illumination, and Radiosity

Radiosity, (high quality)
Tutorial: Lösungen zur 4. Übung + Fragen
2.2.2012
Ausgabe
Ausgabe
9.2.2012
Shader, Q&A für schrifliche Prüfung
Abgabe Raytracer
16.2.2012
Schriftliche Prüfung

Links

Graphics and OpenGL

- ComputerGraphics Skript
- Computer Graphics Lecture Notes (D. Fleet, A. Hertzmann)
- Quaternions http://www.geometrictools.com/Documentation/Quaternions.pdf
- NeHe OpenGL tutorials - http://nehe.gamedev.net
- Nate Robins' OpenGL tutorials - www.xmission.com/~nate/tutors.html
- OpenGL Red Book - http://www.glprogramming.com/red/
- OpenGL.org - http://www.opengl.org
- GLUT http://www.xmission.com/~nate/glut.html for win32
- MIT Open Courseware - CG
- DevMaster.net BSP tutorial - http://www.devmaster.net/articles/bsp-trees/
- BSP tree FAQ - http://www.gamedev.net/reference/articles/article657.asp
http://www.cs.brown.edu/exploratory/
- www.cg.tu-berlin.de/fileadmin/fg144/Courses/08WS/ComputerGraphics1/derose92threedimensional.pdf


C++ Links and Books

- http://www.boost.org/ c++ library
- http://evil-software.com/dev/main.cpp (Vielen Dank an Ruben Gerlach)
- Scott Meyers: effective c++  (Anfänger)
- Scott Meyers: More effective c++ (Anfänger)
- David Vandevoorde: c++ Templates, (Fortgeschrittene)
- Andrei Alexandrescu: Modern c++ design, (Fortgeschrittene)

Zusatzinformationen / Extras

Quick Access:

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Auxiliary Functions